XIII. Mendea testuinguru atlantikoa
Parisko Agiritegi Nazionalean dago Donostiako kontzejuaren zigiluaren argizarizko inpresioa, 1297ko dokumentu bati atxikia. XIII. mendeko Europa atlantikoko ontzi motarik garrantzitsuena irudikatzen du, hain zuzen itsas merkataritza hedatzea ahalbidetu zuena. Ontzi mota hauxe erabiltzen zuten, halaber, euskaldunak merkataritzan aritzen ziren beste erresuma batzuetan, Ingalaterraren kasuan bereziki. Osterantzean, erresuma kristauek ontzi mota hau erabili zuten bere kanpaina militarretan, esate baterako 1248an Sevillaren konkistan, ekintza hartan euskal eta kantabriar ontzien partaidetza erabakigarria izan baitzen Guadalquivir ibaian defentsak gainditzeko.
Donostiako
zigilua, 1352koa.
Nafarroako
Agiritegi
Nagusia.
Parisko
Agiritegi
Nazionaleko
1297koaren
berdintsua. © José Lopez
Erriberriko San Pedro elizako portikoko tinpanoan irudikatutako ontziak
halako ezberdintasun batzuk baditu, morfologiari dagokionez, Donostiakoarekin;
argi eta garbi ikusten da kroskoko goialdeko oholak ez direla ontzibularrean
amaitzen, baizik eta altxatu egiten direla, kroskoan txertatutako gaztelu
batzuei eustearren. Baliteke ontzi tipologia honen sorburua Europa iparraldean
egotea. © José Lopez
Miniatura
frantsesa,
garai
hartako
ontzi bat
irudikatzen
duena.
Honen
tipologia
eta
Erriberriko
San Pedro
elizakoarena
bera da. © José Lopez
Elkarren kontra saihetsez jarritako ontziak, kai
edo badia berean kokatuak. Garai horretan,
Do-nostia oso garrantzi handiko portu hiribildua
zen. Orduan Nafarroako erresumakoa zelarik,
Antso VI.a Jakintsua erregeak hainbat legez hornitu
zuen; hauexek osatzen dute
egun ezagutzen ditugun
itsasoko lege koderik zaharrenetako
bat, 1180ko fo-rua alegia.
Tipologia bera era-biltzen
zuten hainbat ontzi modelo
egiteko, aldaketa bakarrak
neurrietan
izaten ziren eta. © José Lopez
Ostiako erromatar ontziaren profila eta
XIII. mendekoena oso-oso antzekoak dira,
harrigarria bada ere, ontzibularretako buru
sendo eta irtenak bezalaxe. Honen argitan,
pentsa genezake halako jarraitasun bat
e-gon zela erromatarren garaitik XIII. mendea
arte, ontzien diseinuari dagokionez. © José Lopez
Zigiluek erakusten dutenaren arabera,
euskal, ingeles eta kantabriar
portuetan ontzi mota berberak erabiltzen
zituzten. Baiona, Lapurdiko
beste inguruak bezala, Ingalaterraren
mendean zegoen, eta
In-galaterrako koroarentzako
ontzigintza gunerik
behinenetakoa zen
hiria. © José Lopez
Donostiako zigiluko ontziak txopa eta
branka simetrikoak erakusten ditu, eta
al-bo- edo kudea-lema istriborrean,
oholak teilakatuta egindako kroskoa,
eta habe-buruak kroskoa zeharkatzen
dutela. Lemazaina doan txopako
zubi edo alkazarra du,
oso ko-menigarria baitzen
horrelakoa itsas zabaleko
nabigazioan. Gainera,
plataforma garaia oso
e-rabilgarria zen
bo-rrokaldietan. © José Lopez