San Juan ontzia. XVI. Mendea
Gipuzkoan dago XVI. mendeko ontziak irudikatzen dituen
ateburu pilarik handiena. Horiek zizelkatu zituzten kalitate
apartak oso informazio baliotsua eskaintzen digu garai
honetako ontziei buruz. Pasaiako San Juan baleontziaren
hondarrak aurkitu eta aztertzeari esker, Red Bayn hondoratu
baitzen 1565ean, badugu XVI. mendeko euskal ontzigintzaren
xehetasunen berri. Ozeanoetan zeharreko hedapenaren
garai honetan, nabigaziorako itsasbideak nabarmen
luzeagoak dira, eta karga-ahalmena optimizatu beharra
dago, ezinbestean. Lehen aldiz, kargatu beharreko
upelen bolumenak emango du ontziaren kroskoa, zehatzmehatz
eman ere, kargarako guneari ahalik eta probetxurik
handiena ateratzearren.
Nao motako ontziak bere garaiko interes ekonomiko handieneko
bi itsasbideetan lortuko du erabateko garapena:
Indietako Ibilian eta Ternuako Ibilian, hain justu ere.
Francisco Elorriagaren ontzia, hiru zubikoa.
Pero Otxoa maisuak egin zuen Zumaian, 1585an. © José Lopez
Bartolome Garroren ontzia, Zumaian Kristobal
Artadik eta beste hamar ofizialek bost hilabeteko
epean egina 1573an. © José Lopez
Gabia oihalak. Garai honetan
gabiak, hala nagusikoa nola
trinketekoa, erabat garatuta
daude. Oihal edo belen
banaketa be-rri honek erraztu
egingo du zapiekin
berekin maniobrak
egitea, Ipar Atlantikoko
baldintza
g o - g o r r e t a n
batez ere. Karga-bolumena optimizatzea. Upelek neurri estandarra
zuten, eta gutxi gorabehera 225 litroko edukiera.
Ontziaren luzerako ebakiduran ikus dezakegu
upelak bikain daudela kokatuta, hutsarterik gabe.
Ho-rrela, espazioa bera zeharo erabiltzeaz gain, saihestu
egiten da Atlantikoan zehar egin beharreko
ne-guko zeharkaldi gorabeheratsuetan
karga mugitzea. © José Lopez
Orioko ateburua, XVI. mendeko nao motako euskal ontzia
zehaztasun handiz irudikatzen duena. Erliebe honek, Gipuzkoako
kostaldean zehar banatuta dauden beste batzuekin batera, erreferentzia
gisa balio izan du ontzi mota honen ezaugarriak ezagutzeko; eta
batez ere San Juan ontziaren gainaldearen eta masteriaren inguruko
zalantza batzuk argitzeko. © José Lopez
Ontziaren eta
balearen neurriak. © José Lopez
Garaiera eta ontzi-gain
kopurua emendatu, eta gabia
oihalen bidez oihal-eremua handitu
egin da. Ternuako itsasbide zaileko baldintza
gogorrek brankako gaztelua
txikiago egitea eskatzen dute, kontrako
haizeek ontziari jitorik eragitea
saihesteko. Aitzitik, txopako zubi
edo ontzi-gaztelua haga nagusiraino luzatzen
da. © José Lopez
1565ean Labradorreko
Red Bayn
hondoratutako
Pasaiako San Juan
ontziaren modeloa.
Modelo hau, 1978-
1992 urteen artean
egin-dako indusketaren
ondotik Parks Canada-ren
urpeko arkeologia departamentuak
urtetan zehar garatutako ikerkuntzaren emaitza da. Nazioarteko komunitate
zientifikoari informazio gehien eman dion XVI. mendeko ontzi
ozeaniko mota da. San Juan neurri ertaineko baleontzia zen, eta 200
tonako edukiera zuen. Modeloan barneal- deko banaketa
eta hiru ontzi-gainak ikus ditzakegu; hauetan
guztira mila bat upel lumera eraman zitzakeen. © José Lopez