Erromatarren presentzia
Irunen, antzinako Oiasson, portu erromatar garrantzitsua aurkitu izanak
zabaldu egin du euskal itsas historiaren esparrua. Datu guztien
arabera, Oiassoko kokalekuaren fundazioaren oinarrian lekuaren
izaera estrategikoa eta inguruko mea-hobiak zeuden; puntu honetan
bada pasagune natural bat, Pirinioetako mendikatea
kostaldetik igaro ahal izateko, eta inguruotan erromatarren
mea-ustiategietako kilometro asko aurkitu ahal izan da; ustiategi
ho-rietan, izan ere, zilarra, kobrea eta burdina ateratzen
zuten.
Erromatar kolonizazioaren lehen datuak K.a. I. mendearen amaierakoak
dira. Horietatik aurrera hazkunde dinamikoa izan zen, eta
flavioar epetik aurrera, eta batez ere gure Aroko I. mendearen amaiera
aldean, bere une gorenera iritsiko zen. Loraldi hau oso estu lotzen zaio eskualde
mailan garrantzitsua zen portu bateko kaiak, ontzitegiak, morruak eta biltegiak
eraikitzeko lanari. Portu honek oso jarduera handia izango zuen, K.o. II. mendearen amaiera arte behintzat.
Oiassoko portua inperioaren itsas antolamenduaren barnean zegoen, Burdigalako (Bordele) eta Portus Victoriae
Iuliobrigensiumeko (Santander) portuetatik tarte berdinera, Bizkaiko Golkoaren ardatz berean.
Zaila da portu garrantzitsu bat ontzirik zein ontziolarik
gabe irudikatzea. Zalantzarik gabe, hiriaren fundatzaileek
bere eraikitzaile gremioekin iritsiko ziren, eta tartean izango
ziren, noski, arotz-maisu ontzigileak; Nantesen gertatu
bezala alegia, Julio Zesarren aginduz mediterranear
motako erromatar galerak ekidatu zituztenean gaur egun
bretoitzat ezagutzen ditugun kostaldeetako Venetoen kontra
borrokatzeko. Pentsatzekoa da, inolaz ere, Oiassok
ezinbestez eduki behar zituen ontzioletan bertako langileak
aritzen zirela, eta bertakoak zirela, halaber, ontzietako
tripulatzaileak. © José Lopez
Baliteke kroskoak oholak teilakatzeko sistemaz eraikitze horren sorburua
kanoa monoxiloei lotuta egotea. Kanoa hauek, enborraren neurria
muga zutela, alboetan gainjarritako oholez garatu ahal izan ziren. Eta
teknika honek, teknologiari begiratuta, bat ez badator ere ziri sistemarekin,
honekin partekatzen du kroskoa forrutik hasita egiteko kontzeptua.
Kontzeptu antzekotasun honek ekarriko zuen, agian, gure kostaldean
teilakatze sistemaz erromatar
erako ontziak egitea. © José Lopez
Erromatarren
eraikuntza teknikak
Atlantiko
aldeko teilakatze sistemarantz
izan omen zuen
bilakaera
erakusten
duen eskema.
E r r om a t a r
ontzietako
ohol
l o d i a k
dagoeneko
m u n t a t u t a
daudenei lotzen
zaizkie,
aurretiazko armazoirik
izateke ordea
sostengu, eta kroskoa
oholak gehitu ahala
osatzen da. Hauek el-karri
lotzeko, ertzetan zehar
banatutako arteketan sartututako mihiak erabiltzen dira. Arotzeriako lan zehatza behar da, azkenean egiturako barne piezez sendotuko den mihiztadura akasgabea kortzeko. © José Lopez
Portu-bilbearen aztarnak
Oiassoko erromatar portuan. © José Lopez
Oiassoko erromatar portuan aurkitutako
mazoa, Londres eta Ostian aurkitutako
beste pieza batzuekiko
antza dela eta ontzigintzako
zereginei lotua. © José Lopez
Arkeolan-en lantaldeak 2008an Oiartzungo Arditurriko meategi
handian (Arditurri 20) egindako arkeologi indusketetan, erromatarrek
egindako lanen lekukotasun handiak atera dira argitara.
Zainetik zilar-meak ateratzeko lanak nabarmentzen dira. Meazuloak
zabaltzeko torrefakzio sistema erabili zuten, hau da, egur
kopuru handiak erretzen zituzten haitzezko pareten ondoan,
beroaren indarrez bigunxeago zeudelarik errazago erauzi ahal
izateko. Erromatar meatzariek olio-lanparak, luzernak, erabili
zituzten lurpeko lanak argitzeko; buztinezkoak zirenez, puskatu
egiten ziren sarritan, eta zatiak meategi barnean geratzen
ziren. Irudian ikusten dugunak popa garaiko arraunontzi
bat erakusten digu. Branka zatia desagertu egin da, eta
berarekin batera joan dira gerraontzia ote zen
zehaztea ahalbidetuko ziguten aztarnak.
Erromatar armadako ontziek metalezko
ontzi-mutur bat zeramaten, rostrum
izenekoa bera, eta etsaiei
oldartzeko erabiltzen
zuten.
(Mertxe Urteaga). © José Lopez
Mendebaldeko inperioaren
Atlantiko aldeko testuingurua.
Honetan hainbat erromatar portu
zegoen, hala nola Portus Victoriae
Iuliobrigensium (Santander), Oiasso
(Irun), Burdigala (Bordele),
Gesoriacum (Boulogne-sur-mer),
Atlantikoko erromatar
ontzidiaren basea berau,
Condevicnum edo
Portus Namnetum
(Nantes) eta Londinium
(Londres). © José Lopez
E r r o m a t a r r e n
merkantzia-ontzia.
Oso garrantzi han-diko kontua da sorburua
Mediterraneoan zuten erromatar ontziak Biz-kaiko Golkoaren ezaugarrietara
behar bezala egokitzea; prozesu honek ontzi tipologia berri bat
ekarriko zuen, seguruenik. Erromatarrek gure kostaldean aurkitu zituzten
nabigaziorako baldintzak ez ziren berak ohituta zeudenak, esate baterako
marea-erregimena, Atlantikoko olatuak, barrak izatea edota haize
nagusiak, besteak beste. Osterantzean, eraikuntzarako materialak eta
eskulanerako
teknikak ere desberdinak ziren,
eta horien guztien ildotik,
azkenean, ontzigintzaren
tekniken bilakaeraren
hasiera ekarriko zuen
sinbiosia
etorriko zen. © José Lopez
Ontzi hauek testuinguru atlantikoan,
Ingalaterrako Tamesis ibaian,
egindako indusketetan
aurkituen berreraikuntzak
dira. © José Lopez